dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
Ikast-Brande: Ankestyrelsen overtræder sine beføjelser
Ankestyrelsen krævede i 2022, at Ikast-Brande skulle foretage fornyede forældrekompetenceundersøgelser.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Ikast-Brande: Ankestyrelsen overtræder sine beføjelser

Et samlet byråd i Ikast-Brande har sendt et opråb til socialministeren om en lang og træg sag ved Ankestyrelsen.

IKAST-BRANDE: I et opråb til social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) skriver et enigt byråd i Ikast-Brande, at Ankestyrelsen overtræder sine beføjelser og spilder borgernes penge. Generelt er kommunen frustreret over et langt sagsforløb med styrelsen, der nu endelig er overstået. 

Sagen drejer sig om, at Ankestyrelsen har bedt kommunen om at foretage en forældrekompetenceundersøgelse, og dernæst nogle specifikke psykologiske undersøgelser, i forbindelse med opdatering af en børnefaglig undersøgelse.

Ankestyrelsen krævede i 2022, at Ikast-Brande skulle foretage fornyede forældrekompetenceundersøgelser, men det kan styrelsen ifølge vicekommunaldirektør Rasmus Byskov-Nielsen ikke.

- Ankestyrelsen skal føre tilsyn. De kan bede os opdatere den børnefaglige undersøgelse, men de har ikke kompetence eller lovhjemmel til at kræve, at vi skal foretage specifikke forældreundersøgelser. Det er at indskrænke vores kommunale selvbestemmelsesret, siger han til DK Nyt.

Derudover vil det ifølge vicekommunaldirektøren i de konkrete sager være for indgribende over for familien at foretage undersøgelserne.

Ifølge serviceloven skal undersøgelserne foretages så skånsomt som muligt. Derudover skriver Ankestyrelsen selv i en principmeddelelse, at "det ikke er et krav, at kommunen får udarbejdet en forældrekompetenceundersøgelse".

Det konkrete sagsforløb
  1. Ultimo 2020: Sagen indledes på baggrund af mistanke om fysisk vold overfor et spædbarn. Det konstateres, at barnet er påført fysisk vold af omfattende og voldsom karakter, og at barnet er voldsomt traumatiseret.

  2. I 2022 indstilles til adoption uden forældrenes samtykke. Adoptionsnævnet vurderer dog, at barnets skader er så omfattende, at det ikke kan frigives til adoption. Det antages ikke, at barnets behov kan imødekommes i en almindelig familie. Barnet anbringes derfor i plejefamilie.

  3. Juni 2022: Ankestyrelsen finder, at forældrekompetenceundersøgelsen ikke længere er valid, hvorfor de pålægger kommunen at lave en ny. Børne- og Familieafdelingen oplyser, at der ikke er lovhjemmel til at kræve en fornyet undersøgelse. 

  4. Primo 2023: Ankestyrelsen fastholder, at Ikast-Brande laver en ny undersøgelse af faderen. Hvis ikke overvejer Ankestyrelsen at rejse tilsynssag.

  5. April 2023: Ankestyrelsen beder Ikast-Brande Byråd om at oplyse, hvorvidt kommunen vil efterleve påbuddet. Hvis ikke vil de have oplyst, hvordan hvert enkelt byrådsmedlem stemmer, for at kunne sanktionere med tvangsbøder.

    Samtidigt modtager Ikast-Brande svar fra Socialministeriet, om at "der efter serviceloven ikke er hjemmel til, at Ankestyrelsen kan pålægge en kommune at udarbejde specifikke elementer i en børnefaglig undersøgelse, herunder fx en forældrekompetenceundersøgelse. Hvilke elementer der bør indgå i den børnefaglige undersøgelse beror på kommunens faglige vurdering efter de fastsatte rammer i servicelovens § 50.”

  6. Juni 2023: Børne- og Familieafdelingen skriver til Ankestyrelsen, at de med henvisning til ministeriets udtalelse efterlever påbuddet. Ankestyrelsen svarer herefter, at den ikke vil gøre mere i sagen. Ikast-Brande sender efterfølgende et tillæg til den børnefaglige undersøgelse.

  7. Oktober 2023: Ankestyrelsen genfremsætter kravet om opdatering af den børnefaglige undersøgelse, da tillægget ikke indeholder en "udredning af faderens sociale, kognitive og emotionelle vanskeligheder og ressourcer i forhold til at varetage omsorgen for barnet og indgå i samvær med barnet."

  8. November 2023: Ankestyrelsen beder på ny byrådet oplyse, hvorvidt kommunen vil efterleve afgørelsen af juni 2022 om udredning af faderen.

  9. December 2023: Ikast-Brande får en advokat til at føre korrespondancen, der beder Ankestyrelsen om at redegøre for, hvilke forhold der skal indgå i den børnefaglige undersøgelse samt hjemmelsgrundlaget for udredningen af faderen.

  10. April 2024: Ankestyrelsen svarer - efter flere rykkere - at pålægget ikke længere er relevant, da faderen er idømt fængsel for vold mod barnet. Den meddeler herefter tilsynet det samme, hvorefter sagen droppes.

Kilde: Borgmesterbrev til Pernille Rosenkranz-Theil, 30. april 2024

En tosset proces

Efter skrivelser frem og tilbage, hvor kommunen både blev indberettet for tilsynet med kommunerne, og byrådsmedlemmerne fik tvangsbøder i udsigt, bad Ikast-Brande Ankestyrelsen om at redegøre for, hvilke informationer det var, der manglede i sagen.

Tre måneder senere svarede styrelsen, at den havde fundet, at den ikke havde grundlag for at give kommunen pålæg. I april blev sagen derfor lukket.

- Det har været en tosset proces de seneste par år. Vi har ikke kunnet få svar på, hvilke informationer vi manglede, siger Rasmus Byskov Nielsen. 

Tilbage står kommunen med frustration og undren over hele sagsforløbet, foruden en regning for de mange arbejdstimer, der er brugt til udarbejdelse af svar, dagsordensforberedelser, otte behandlinger i Børne & Ungeudvalget, tre byrådsbehandlinger og udgifter til juridisk bistand, skriver kommunen i en pressemeddelse.

Efter den mangelfulde dialog er byrådets mål med opråbet til ministeren klart:

- Vi vil gerne skabe opmærksomhed på, at Ankestyrelsen er gået ud over sine beføjelser og har pålagt os ting, der ikke er lovbestemt, siger vicekommunaldirektør Rasmus Byskov-Nielsen. 

Hvad Ankestyrelsen pålægger

I borgmesterbrevet sendt til socialministeren, som DK Nyt har fået indsigt i, fremgår det, at:

"Det er ikke kun Ikast-Brande Kommune, der af Ankestyrelsen er pålagt at udfærdige undersøgelser med ordlyden en afdækning af sociale, kognitive og emotionelle vanskeligheder og ressourcer eller forældrekompetenceundersøgelser, som kommunerne ikke finder, at der er socialfagligt eller juridisk grundlag for. Det er en tendens, vi hører gør sig gældende i andre kommuner, og tendensen drøftes ofte i tværfaglig sammenhæng."

I et skriftligt svar til DK Nyt skriver Ankestyrelsen, at den ikke kan kommentere den specifikke sag, men at styrelsen har mulighed for at pålægge kommuner at foretage visse skridt og afgørelser efter barnets lov, når det anses at være nødvendigt for barnets eller den unges bedste. 

Desuden har styrelsen mulighed for at pålægge kommuner at opdatere en børnefaglig undersøgelse, hvis kommunen har undladt dette. Det er kommunen, der skal vurdere, hvilke oplysninger og undersøgelser der skal indgå. Her er det dog af afgørende betydning, at der foretages en fagligt tilstrækkelig udredning af forholdene.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.